KREATYWNE&ZREALIZOWANE. ONKOPŁODNOŚĆ.

Eurobest Young Creatives Competition. Przestrzeń na współpracę między markami a najlepszymi młodymi talentami z agencji reklamowych, PR-owych i mediowych. Dla uczestników to doskonała okazja na sprawdzenie umiejętności kreatywnego myślenia. Dla marek do otrzymania wielu nieszablonowych pomysłów przygotowanych w odpowiedzi na brief. Partnerem kategorii YC Eurobest Planners była Fundacja Rak'n'Roll, która od lat zajmuje się pomocą i wsparciem osób dotkniętych chorobą nowotworową.

 

"Seks po dragach? Możesz zajść w ciążę!" to projekt stworzony dla Fundacji Rak'n'Roll, której celem było zakomunikowanie i uświadomienie społeczeństwa w zakresie płodności po przebytej chemioterapii. Według autorów zwycięskiego projektu choroby nowotworowe i ich leczenie jest tematem wrażliwym, w związku z czym równoległy w tym okresie dialog o perspektywach, chęciach i możliwościach ciąży po zakończonym leczeniu jest podwójnie trudnym. Aby zachęcić odbiorców do interakcji, bez jednoczesnego natychmiastowego obciążania, zdecydowali się na kampanie skupiającą uwagę w nieoczywisty sposób. Pomysł zakładał "wykorzystanie przestrzeni, które wiążą się szeroko z życiem płciowym: kluby, życie nocne, tytuły sensacyjne, strony dla dorosłych, antykoncepcja. Raz żeby przybrać ton edukacyjny, a innym plotkarsko-sensacyjny." 

 

Projekt zrealizowano!

 

 

Swoimi przemyśleniami o współpracy i pomyśle podzielił się z nami Jacek Maciejewski, osoba reprezetująca Fundację. 

 

"Fundacja Rak’n’Roll od początku swojego istnienia (a to już 15 lat!) silną komunikacją akcentuje wątki ważne dla pacjentów onkologicznych, a omijane przez system lub inne organizacje. Zawsze robimy to z solidnym przygotowaniem merytorycznym, wiemy co mówić, do kogo i jak. Trzy lata temu podjęliśmy temat, który był trochę poza spektrum, także naszego widzenia. Okazało się, że młodzi pacjenci/pacjentki onkologiczne nie są właściwie informowani o możliwości zabezpieczenia swojej płodności przed rozpoczęciem terapii. A najczęściej chemioterapia ma bardzo upośledzający wpływ na zdolność do posiadania potomstwa.

Dla nas stało się  jasne, że pierwsza rzecz do zrobienia, to znaleźć słowo. A druga – dać je ludziom. „Onkopłodność” powstała ponad dwa lata temu, wygrywając w wewnętrznych dyskusjach dwa inne określenia, których dzisiaj już nikt nie pamięta. Tak bardzo wypełniła nasze głowy i wizje, napędziła do pracy. Po zaproszeniu do udziału w Konkursie jako Partner kategorii szybko porozumieliśmy się, że to wprowadzenie onkopłodności do świadomości społecznej będzie zadaniem dla młodych plannerów.  

No i odpaliło się: konkurs przebiegł wzorowo sprawnie, zgodnie ze sprawdzonymi procedurami SAR-u. Trzeba głośno powiedzieć, że było znacznie więcej niż jeden dobry pomysł. Trochę szkoda niektórych, aż chciałoby się je tu przedstawić, ale branżowe rodo nie pozwala ;). To jest miejsce na podziękowanie raz jeszcze wszystkim uczestnikom YC Planners 2022 – byliście naprawdę świetni!"

 

"Jury wybrało koncept „Seks po dragach? Możesz mieć dziecko!” autorstwa młodych dżentelmenów z Agencji Heart&Brain. Ten pomysł czerpał pełnymi garściami z rebelskiego DNA Rak’n’Rolla po to, by skutecznie wjechać z przekazem, który ma pomóc ludziom.  Kilka miesięcy dalszej pracy zajęło przygotowanie całej komunikacji „Seks po dragach? Na szczęście możesz zajść w ciążę.” Dzięki sprawnej współpracy z macierzystą Agencją zwycięskiego teamu, kampania była gotowa na czerwiec 2023.  


W sieci ukazał się spot w kilku wariantach czasowych. Nie udało się go zamieścić w paśmie reklam społecznych TVP. Miasta zobaczyły komunikację outdoorową a Warszawa dodatkowo samochód dostawczy, umajony niby ten antyaborcyjny (no co? W końcu to „pro-life”!). Ten moment, który wszyscy znamy – to towarzyszące pojawiającej się kampanii napięcie „co ludzie na to?”. Było dobrze. Dzięki mocnemu hasłu komunikacja zwróciła uwagę i wzbudziła zainteresowanie tematem. Przebiła się i dość łatwo i szybko udawało się przechodzić do meritum w rozmowach w tv i radio."

"Działania PR wygenerowały ponad 90 publikacji organicznych w mediach o zasięgu 94 895 285, dotarciu 3 419 532 i AVE 870 965 zł (dane za IMM przekazane pro bono). Publikacje pojawiły się na takich portalach jak: Onet.pl, Vogue.pl, Zwierciadlo.pl oraz stacji TVN. Temat został też poruszony przez Ogólnopolski Strajk Kobiet.  
 
W naszej opinii cel kampanii został osiągnięty – rozpoczęto rozmowy nt. zabezpieczenia płodności u pacjentów onkologicznych, wzrosło też zainteresowanie tematem (liczba wejść na stronę wzrosła piętnastokrotnie, porównując dane z czerwca i lipca). 

Posty zaangażowanych 6 influencerów wygenerowały łączny zasięg 132 774 UU i 157 582 wyświetleń. Działania reklamowe przyniosły ponad 6 mln odsłon, a unikalny zasięg zbudowany przez nie  wyniósł 1,9 mln osób. 

Dotarcie nie byłoby tak skuteczne, gdyby nie pomoc Mediowców. Szczególne dzięki dla Marty Franciszczak, która onegdaj była Podopieczną Fundacji, a tutaj pośpieszyła z pomocą Rak’n’Rollowi angażując do współpracy fantastyczne koleżanki i kolegów z PHD (o „zrządzeniach losu” już było ;). 

 
Jednocześnie Agencja Walk PR, odpowiedzialna za PR-ową część kampanii podjęła wysiłki w celu wprowadzenia słowa „onkopłodność” do Słownika Języka Polskiego. Pozytywna opinia Rady Języka Polskiego wpłynęła jakoś tuż po wakacjach – od tej pory „zabezpieczanie płodności przed rozpoczęciem leczenia onkologicznego” ma swój polski termin: „onkopłodność”! Nie myśleliśmy, że to, co latami utrudniało pacjentom życie, było do osiągnięcia w kilka miesięcy! Każdy, kto pracował przy tym projekcie oddając choć cząstkę swojego czasu, energii i talentu, może czuć się z tego dumny.  

 

A najlepsze – dopiero miało nadejść! "

 

"Po przeprowadzeniu kampanii przeszliśmy do działań systemowych. Jeszcze w 2023 r. o problemie onkopłodności rozmawialiśmy z Ministrem Maciejem Miłkowskim. Po wyborach parlamentarnych przeczuwaliśmy, że sprawy mogą pójść w dobrym kierunku i nie myliliśmy się. W 2024 r. udało nam się spotkać i zainteresować tematem Panią Senator Agnieszkę Gorgoń-Komór oraz kilku Posłów. W wydarzeniu zorganizowanym w Senacie, pt.: „Pacjent onkologiczny, a szanse na posiadanie potomstwa w polskiej rzeczywistości", udział wzięli lekarze onkolodzy i ginekolodzy, pacjentki oraz organizacje pacjenckie. Nowo powołana Pani Ministra Zdrowia Izabela Leszczyna zapewniła zgromadzonych, że wszelkie procedury związane z zabezpieczaniem płodności przed rozpoczęciem leczenia onkologicznego, jak również procedury in vitro z tzw. dawstwem oocytów, nasienia oraz adopcją zarodków będą refundowane od 1 czerwca 2024 r. Deklaracje te zostały powtórzone podczas kolejnego sejmowego spotkania, w którym braliśmy udział, czyli tzw. "Pakietu dla kobiet". Pani Ministra przedstawiła plan refundowania procedur związanych z onkopłodnością jako jedną ze swoich ambicji. Tu należy odnotować, że określenie onkopłodność weszło do języka sejmowego i wszyscy politycy, z którymi mamy kontakt, zarówno w rozmowach kuluarowych jak i oficjalnych używają go zamiast oncofertility. 

 

Obecnie pracujemy nad spotkaniem z działem komunikacji Ministerstwa Zdrowia w sprawie ogólnopolskiej kampanii uświadamiającej o onkopłodności.  

 

Tak domyka się proces jednego z najważniejszych projektów przeprowadzonych w ostatnich latach przez Fundację Rak’n’Roll, przy nieocenionej pomocy SAR, Agencji Heart&Brain, Walk PR oraz PHD. 
Mamy nadzieję, że zostanie on doceniony także na tegorocznych edycjach konkursowych – trzymamy kciuki!  
A jeszcze lepiej, że jakoś (na swoją skalę) przyczynimy się do polepszenia wyników demograficznych w Polsce ;), a wielu młodym ludziom dotkniętym nowotworem pomożemy odkrywać w przyszłości radość rodzicielstwa."